jessica@jessicahuss.se 0721-793 991
Meditation – hur gör man?
2018-02-16
0

Låter meditation högtravande i dina öron?

Svårt?
Tråkigt?
Tidskrävande?
Onödigt?

Hur ska du ha tid att meditera när du inte har tid med din att-göra-lista??
Meditation blir ytterligare en aktivitet att checka av på den där listan av ändlösa måsten. Saker att hinna med.
Innan vad?
Det finns egentligen bara en deadline.
En definitiv slutpunkt.
Och vet du vad?
(Nu kommer min lilla hemlighet till dig)
När du lägger till meditation i ditt liv (på ditt eget vis) får du känslan av MER tid.
Du kanske blir mer selektiv med vad du använder din tid till.
Livet blir troligen “rymligare” 🙂

Många jag träffar tror att de är dåliga på att meditera, eftersom de inte kan stänga av sina tankar.
Ett nytt avslöjande: Det finns ingen avstängningsknapp för tankarna.

Förvänta dig inte att absorberas i tystnad och stillhet (iallafall inte till en början 😉
Istället, bli medveten om hur ditt tänkande sinne har styrt dig och ditt liv i alla år.

Ditt första steg:
Undersök hur ditt sinne fungerar idag, vad finns det för mönster (monster 🙂 i ditt tänkande?
Är det fyllt av dåtid? Framtid? Återkommande orosmoment?

Sträva efter att nyfiket utforska vilka slags tankar ditt sinne är uppfyllt av, istället för att följa med i dessa tankar.
Prova att sätta etiketter på de tankar som framträder.
Jobbtankar, orostankar, planerande tankar, tankar på dina barn, på någon relation etc…
Genom att sätta etiketter på tankarna istället för att vara dina tankar skapar du ett avstånd till dem. Du är inte längre dina tankar.

Ditt andra steg:
Träna ditt sinne att bli fokuserat.
Skapa ett “ankare” att fokusera på.
Till exempel ditt andetag. Eller ett ord.
Uppmärksamma inandning.
Uppmärksamma utandning.
Upplev närvaron av andetaget.
Vilken kvalitet har ditt andetag? Rytm? Längd? (Det finns inga rätt eller fel här, själva utforskandet är övningen.)
Sträva efter att släppa kampen mot tankarna.
De kommer att fortsätta vara där. (Kom ihåg: Det finns ingen avstängningsknapp)

Över tid och med ett stort knippe tålamod blir stunderna av stillhet förmodligen fler.
Och längre 🙂

Den stora vinningen är när dessa stunder av stillhet och närvaro börjar framträda oftare i ditt vardagliga liv.
DÅ har du uppnått en stor vinst.

Men, hur gör man då, om man vill prova?

Jo, du sätter dig så bekvämt som möjligt på golvet, på en kudde, matta eller filt. Eller på en stol.
Du andas. Du uppmärksammar att du andas.
Du kanske vill räta på ryggen, så att din andning får mer plats.
Nu är du igång.
Svårare eller enklare än så är det inte.
Börja med en eller ett par minuter och utöka tiden successivt.
Det är bättre med korta regelbundna stunder, än långa 30-minuters-meditationer som vi inte kan upprätthålla.
(Det är faktiskt inte speciellt roligt i början, så håll stunderna korta men regelbundna.)

Det finns mängder av forskning som påvisar fördelarna med regelbunden meditation.
Om du behöver “bevis” på att det har fungerat för andra innan du kan tänka dig att utforska vad det kan ge dig, finns det massor att läsa om meditationens effekter.

Det enda sättet att uppnå effekterna är att starta.
Jag utmanar och uppmuntrar dig att börja idag.
Välkommen in i meditationens magiska rike!

Kommentera